Recensie: Weg (Jowi Schmitz)

Mooie thematiek, een tof omslag en goed geschreven: Weg beloofde een boek te zijn waar ik helemaal weg van zou zijn. Maar het was niet helemaal wat ik ervan verwachtte. In positieve of negatieve zin? Je leest het in mijn recensie!

De bijna vijftienjarige Anna loopt, nadat haar vriend is overleden door een ongeluk, weg uit het kindertehuis dat haar ouders hebben: op zoek naar vrijheid en iets om de leegte mee te vullen. Gaandeweg transformeert Anna van een weglopertje tot een eigenwijze uitbijter. Tot iemand die niet alleen weet hoe ze verder moet, maar ook waar ze vandaan komt.

Weg is een prachtig, filmisch boek over moedig verder gaan, maar ook het verleden onder ogen zien.

Niet mijn voorkeur

Toen ik begon met lezen, vielen me meteen twee dingen op: Weg is geschreven vanuit de derde persoon en in de verleden tijd. Deze dingen hebben in een boek niet mijn voorkeur, maar ik lees het natuurlijk wel eens. Volgens mij lees ik niet vaak zowel vanuit de derde persoon en zowel vanuit de verleden tijd, dus dat was even wennen.

En ik merkte weer waarom ik liever 1e persoon heb: ik kan me moeilijker identificeren met het hoofdpersonage als het vanuit hij/zij perspectief is geschreven. Dat was in het geval van Anna ook zo. Het voelde in het begin een beetje afstandelijk, niet erg toegankelijk. Daarbij vond ik Anna in het begin irritant, aangezien ze haar naam veranderde. Dit had zeker te maken met het verhaal, maar ik zal dat niet uitleggen om te voorkomen dat ik iets verklap.

Ook de verleden tijd vond ik soms verwarrend in het geval van flashbacks. Een flashback schrijf je namelijk ook in de verleden tijd, maar dan voor de verleden tijd waarover je verteld, en soms kon ik die twee niet van elkaar scheiden.

Verbetering in de loop van het boek

De tweede helft was overduidelijk beter. Misschien is dit een boek waar je gewoon even in moet komen, je moet er aan wennen. Het heeft iets unieks, qua vertelstem. Jowi Schmitz schrijft betekenisvol met weinig woorden. Als je het boek uithebt, kan je de gehele verhaallijn denk ik beter waarderen. Dan merk je die ontwikkeling: aan het einde wordt die namelijk mooi afgesloten, daar ben ik heel blij mee.

Tijdens het lezen is het daarentegen soms een beetje moeilijk te begrijpen. Het boek heeft namelijk een unieke sfeer, zo lees ik het niet vaak. Misschien komt het omdat het een beetje literair is: moeilijker, minder toegankelijk en vaak vaag, maar over het algemeen vertelt het een mooi verhaal waarvan je het overzicht beter hebt als je het boek uit hebt gelezen. Als ik dit boek zou mogen lezen voor mijn lijst, lees ik het graag nog een keer.

Hoe verder ik kwam in Weg, hoe meer ik het begon te waarderen. De schrijfstijl is even wennen: je begrijpt niet altijd alles, omdat je ook tussen de regels door moet lezen. Hoofdpersonage Anna maakt een mooie ontwikkeling door die wordt afgesloten met een bevredigend einde. Ik ben niet helemaal weg van dit boek: het is anders dan wat ik normaal lees, maar dat is ook wat het uniek maakt.

Waardering: ★★★

Weg | Jowi Schmitz | Hoogland & Van Klaveren (15 november 2016)

Ik heb van uitgeverij Hoogland & Van Klaveren in ruil voor een eerlijke recensie een exemplaar van het boek mogen ontvangen, waarvoor mijn dank!