Recensie: Unplugged (Donna Freitas)

Gisteren organiseerde Blossom Books nationale Unplugged-dag, waarbij deelnemers 24 uur lang offline zouden doorbrengen – zonder internet dus. Dit evenement is ter promotie van hun boek Unplugged, waarin de hoofdpersoon ook uitplugt. Ik heb het boek gelezen en vandaag lees je of het een boek is om voor uit te pluggen en in weg te duiken.

Skye leeft in de App-wereld; een extravagante, online versie van de echte wereld. Ze werd hier jaren geleden door haar familie naartoe gestuurd in de hoop op een beter leven, maar Skye is een virtuele zestienjarige zonder geld voor dure downloads en exclusieve apps, die van haar virtuele personage iets bijzonders kunnen maken zodat ze in de App-wereld zal opvallen.

Al haar hoop is gevestigd op het moment dat ze mag uitpluggen en haar familie in de echte wereld kan ontmoeten. Maar dan worden de grenzen tussen de twee werelden gesloten en zit Skye voor de rest van haar leven gevangen in de App-wereld. Skye riskeert haar leven om haar droom waar te maken – maar eenmaal terug op aarde ontdekt ze dat de realiteit veel duisterder is dan ze zich herinnerde.

Een geweldig idee

Het concept het tof. Het idee van die twee werelden en de combinatie van mens en technologie is iets wat wij wel eens bij filosofie hebben besproken. En ik vind het tof. Het is zo leuk en interessant om over te lezen, ook is het duidelijk – iets waar ik nog wat twijfels over had.

Het is goed beschreven, maar veel meer dan beschrijven gebeurt er voor lange tijd niet. Dat is jammer. Ik denk dat het boek korter krachtiger was geweest. Het is niet per se dat er geen vaart in zit, maar er staan wel dingen in die gewoon geschrapt kunnen worden.

Spannend aan het eind

Het is dus leuk om over de originele wereld te lezen, maar een wereld zonder verhaal is niks. Het verhaal heeft ook overeenkomsten met dystopische trilogieën die we al kennen, zoals De Hongerspelen en Divergent. Daar stoorde ik me niet zo erg aan, maar de gebruikte formule voor het schrijven van een serie is zo standaard. Het is natuurlijk wel een variant erop en het speelt zich in een compleet andere wereld af, dus dat is prima.

De laatste 40 pagina’s zijn super. Ze bevatten actie en veel plottwisten, geheimen worden onthuld en waarheden blijken toch leugens te zijn of andersom. De spanning voor het tweede deel wordt ook goed opgebouwd, en het boek eindigt toch wel met een cliffhanger. Op 28 maart 2017 verschijnt de Nederlandse vertaling tegelijkertijd met het originele boek – een halfjaar kan ik vast nog wel volhouden.

Hoewel het hoofdpersonage leuk is, en ik ook niks op de schrijfstijl heb aan te maken, is het verhaal verder niet heel bijzonder. Het verhaal is goed uitgewerkt, misschien een beetje iets te uitgebreid beschreven, maar dat mag van mij bij dit het toffe concept ook wel. Helaas was het slechts aan het einde echt zo spannend dat je het in één ruk uit wilt lezen, maar vier sterren verdient Unplugged wel! (Al dacht ik eerst nog aan drie en een halve ster)

Waardering: ★★★★

Unplugged | Donna Freitas | Blossom Books (augustus 2016)

Ik heb van uitgeverij Blossom Books en Hebban een exemplaar van het boek mogen ontvangen omdat ik mee doe aan de 7Days Reading Challenge op Hebban, waarvoor mijn dank!