Recensie: Fataal (Eva Burgers)

Het is alweer een tijdje geleden dat Fataal verscheen en tot mijn grote spijt kwam ik er niet eerder aan toe dan afgelopen week om dit boek te lezen. Veel meer valt er niet over te zeggen: het is tijd voor mijn recensie!

De vriendinnen Emily, Fay, Lauren en Naomi gaan op vakantie naar het zonnige eiland Kreta. Maar als ze drie jongens ontmoeten, wordt Lauren verliefd en niet iedereen is daar blij mee. Angstaanjagende gebeurtenissen stapelen zich op: een insluiper bij de villa, spullen die weg zijn, vreemde appjes en een onverklaarbare dode. Wanneer Lauren plotseling verdwijnt, gaan alle alarmbellen rinkelen.

Vriendinnenvakantie

In eerste instantie vond ik het boek tegenvallen. Het ging al fout bij hoe cliché de vriendinnen op het eerste gezicht leken. Het waren geen goed uitgewerkte personages, maar stereotypen. Ik vroeg me bovendien af of ze wel echt allemaal met elkaar bevriend zijn. Tussen twee ging het wat minder en de pagina’s stonden vol met opmerkingen van anderen in de trant van ‘Zullen we het gezellig houden, meiden?’ Typisch.

Maar dat viel later wel weer mee. De vaart zat er lekker in. Ik miste alleen het thrilleraspect; de spanning van het op zoek gaan naar de dader ontbrak. Voor de lezer was er niet echt zo’n zoektocht. Er wordt wel verwarring gezaaid wat betreft de onverklaarbare gebeurtenissen die zich voordoen, maar wat ik vooral jammer vind, is dat er met namen wordt gestrooid en dat het dan zo iemand blijkt te zijn; iemand die al is genoemd, die al in beeld is. Wat dat betreft is er tegen het eind geen echt verrassingselement meer over, ook al vallen de laatste puzzelstukjes dan nog in elkaar.

Voor extra spanning had het me leuk geleken als je bijvoorbeeld ook vanuit het perspectief van een dader zou lezen. Je leest nu wel afwisselend vanuit de vier vriendinnen, maar daarbij gaat het vooral om wat ze meemaken. Het is niet echt zo dat er hints worden gedropt of iets dergelijks.

Pluspunt van dit boek is dat het lekker wegleest: in een paar leessessies heb je het uit. Het is wel een geschikt vakantieboek – doe mij overigens ook maar een zonvakantie op Kreta, hoor 😉 Maar helaas was het niet zo bijzonder als waar ik op hoopte, maar misschien kon mijn verwachting wat dat betreft ook gewoon niet waargemaakt worden.

Fataal is een boek dat lekker weg leest en geschikt is voor een relaxte vakantie. Het is naar mijn mening alleen niet de beste jeugdthriller: ik miste de echte spanning en zoektocht naar de dader. Wat dat betreft is het boek een beetje ‘saai’ voor de lezer als ik dat zo mag zeggen. Op naar het volgende boek van de ‘politie niet betreden-lijn’ dus! Raad jij welke dat is? 😊

Fataal | Eva Burgers | De Fontein (juni 2017)

Ik heb van uitgeverij De Fontein in ruil voor een eerlijke recensie een exemplaar van het boek mogen ontvangen, waarvoor mijn dank!