Recensie: Duizend stukjes van jou (Claudia Gray)

Duizend stukjes van jou had ik, ondanks de prachtige cover, uit mezelf niet opgepakt om te lezen. Maar dit boek is één van de 12 geselecteerde boeken voor de 7Days Reading Challenge op Hebban.nl waar ik aan meedoe en om de challenge te volbrengen, zou ik ook dit boek moeten lezen. En ik vind ik het leuker dan ik verwachtte!

De ouders van Marguerite zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding is De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Maar dan wordt Marguerite’s vader vermoord en de moordenaar – de briljante onderzoeksassistent Paul – vlucht naar een andere dimensie. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan…

In de dimensies waarin ze terechtkomt komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdekt ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken…

duizendstukjesvanjou2

Wetenschap

Het concept klinkt cool en uniek: reizen tussen dimensies waar je steeds een iets andere versie van jezelf bent is niet iets waar ik al eerder over heb gelezen en daarom was ik er benieuwd naar. Ik verwachtte dat ik niets van deze wetenschap zou snappen, maar het was goed te begrijpen, omdat het hele verhaal prima is uitgewerkt: hoe steekt het allemaal in elkaar en hoe is het mogelijk, maar ook wordt er beschreven hoe het voelt voor alle versies van jezelf.

De plekken waar Marguerite komt – de dimensies futuristisch Londen, keizerlijk Rusland en een wereld die grotendeels onder water staat – kon ik tevens me ook goed inbeelden.

Vertrouwen

Marguerite is het belangrijkste personage, met haar ouders die wetenschappers zijn. Hun onderzoeksassistenten Paul en Theo horen daar ook bij. Maar dan blijkt dat Paul de vader heeft vermoord en is gevlucht naar een andere dimensie door hun uitvinding te stelen. Het ligt voor Marguerite voor de hand dat Paul schuldig is, maar daar begint ze ook aan te twijfelen.

De waarheid is ingewikkeld. Paul en Theo vertrouwen elkaar ook niet: Paul zegt dat Theo de dader is, Theo zegt dat Paul de slechterik is. Marguerite vindt het naar moeilijk om te kiezen en zo vormt zich een beetje een liefdesdriehoek. Gelukkig was de liefde niet storend, want het heeft wel een rol voor het verhaal en voor het vertrouwen van de personages onderling.

Puzzel

Je komt steeds meer te weten over de waarheid en dus over wat Paul heeft gedaan bijvoorbeeld. Ik kan hier niet te veel over zeggen in verband met spoilers, maar uiteindelijk begreep ik het ook hoe het nou zat. Er zat hier wel veel spanning in en het zorgde voor plottwisten, dat was goed.

Het einde was weer een beetje simpel – die liefde… ugh. Ik ben ook niet per se nieuwsgierig geworden naar het volgende deel, omdat er niet echt een cliffhanger was. Ik denk dat het volgend boek ongeveer hetzelfde verder gaat. Ik ben ook geen fan van series dus ik lees niet snel verder in een serie, maar dit boek was in ieder geval een succes voor mij.

duizendstukjesvanjou3

Wil je je verliezen in een levensechte wereld, dan raad ik dit boek zeker aan. Duizend stukjes van jou leest daarnaast ook fijn en bevat wat spanning, dus ik ben wel degelijk benieuwd naar het volgende deel, genaamd Tienduizend hemels boven jou, dat in augustus is uitgekomen, al is het maar vanwege de mooie cover!

Waardering: ★★★★

Duizend stukjes van jou | Claudia Gray | HarperCollins Young Adult (januari 2016)

4 gedachten over “Recensie: Duizend stukjes van jou (Claudia Gray)