Recensie: Cyberboy (Tanja de Jonge)

Een maand geleden kreeg ik een mailtje van Tanja de Jonge, auteur van het boek Cyberboy. Van beide had ik nog nooit gehoord. De omschrijving – ‘’Cyberboy is een spannend boek voor 10/12+, dat leest als een thriller’’ – sprak me aan en daarom zei ik ja toen ze vroeg of ik mee wilde doen aan de blogtour rondom dit boek.

Zoals jullie weten houd ik van thrillers en over de technologie in combinatie de mens lees ik graag! Cyberboy is een jeugdboek, dus ik was tegelijkertijd wel een beetje bang dat het te kinderlijk zou zijn. Of dat zo is, vertel ik je in mijn recensie!

Kevin heeft twee jaar geleden afscheid genomen van zijn beste vriend Bjorn, die bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Inmiddels heeft hij zijn leven weer een beetje opgepakt. Daarom is de schok enorm als Bjorn op een dag terugkeert. Springlevend. Hoe kan dat nou? Al snel ontdekt Kevin dat er wel iets vreemds aan de hand is…

Gepuzzel

Wat Cyberboy zo spannend maakt, zijn de personages die een rol spelen bij Bjorns terugkeer. Dat zijn er meerdere, en je weet niet hoe het nou precies zit. Je leest vanuit Kevin, die vraagtekens heeft bij de terugkeer van Bjorn. Kevin betrekt in de loop van het verhaal meerdere mensen bij zijn zoektocht naar antwoorden, bijvoorbeeld een nieuwsgierige journalist die misschien niet eens te vertrouwen is, maar ook de ouders van Bjorn spelen een rol. Dit maakt het spannend gedurende het hele boek, vanwege de verschillende personages die elk een rol spelen bij het herstel van Bjorn en elk een ander ‘’doel’’ hebben over hoe het verder gaat.

Dankzij de titel vermoed je dat er iets van technologie in Bjorn zit: wat dat betreft verklapt de titel wel veel, maar anderzijds vertelt het ook goed in één woord waar het boek over gaat. Je blijft namelijk nieuwsgierig, omdat je niet precies weet hoe het in elkaar steekt en hoe dat zo is gekomen. Er zijn zo veel vragen: waarom Bjorn, wat is er gebeurd, hoe is het zo gekomen, wie zijn er bij betrokken et cetera?

Toegankelijk en diepgaand

De antwoorden op deze vragen zijn door het hele boek heen verwerkt; het is niet zo dat er wordt toegewerkt naar een ontknoping waarin je alles opeens ontdekt en waaruit blijkt dat het toch niet zo is als je had verwacht. In plaats van een plottwist aan het einde, is de afsluiting juist heel gewoontjes. Alles gebeurt gedurende het verhaal en dat is juist wat dit boek zo geschikt maakt voor de doelgroep: het verveelt niet, omdat er steeds veel gebeurt. Zo heb je het boek binnen een mum van tijd uit.

Dat neemt niet weg dat Cyberboy alleen maar leuk is voor kinderen: het boek is veelzijdiger dan dat. Oudere lezers zien de gelaagdheid van het verhaal: die denken na over de ethische vragen. De ontwikkeling en de mogelijkheden van de medische wetenschappen verbazen je – wat dat betreft vind ik het boek realistisch. Maar ook maatschappelijk: de sociale aspecten staan ook centraal. Kan je bevriend zijn met een robot bijvoorbeeld? Dat is een van de dingen die Kevin zich afvraagt, en waar ik tijdens het lezen ook bij werd betrokken.

Cyberboy is een veelzijdig boek waarbij kinderen blij worden van een verhaal vol gebeurtenissen (avontuur: Kevin wil wel alles uitzoeken) en de vriendschap die centraal staat. Voor oudere lezers is dat misschien wat saaier – een beetje simpel geschreven is het misschien wel, maar ook toegankelijk. Hoewel je merkt dat het een jeugdboek is, zal de thematiek aanspreken en aanzetten tot nadenken.

Waardering: ★★★★

Cyberboy | Tanja de Jonge | Uitgeverij Holland (oktober 2016)

Ik heb van uitgeverij Holland in ruil voor een eerlijke recensie een exemplaar van het boek mogen ontvangen, waarvoor mijn dank!