Recensie: Check-out (Juultje van den Nieuwenhof)

Sinds ik Delete, het debuut van deze YA thrillerauteur, om 1 uur ’s nachts had uitgelezen en met 5 sterren had beoordeeld, ben ik fan van Juultje van den Nieuwenhof. Ook al was dat mijn enige ervaring met haar boeken. Daarom stond ik te springen toen bleek dat er dit najaar een nieuw boek van haar hand zou verschijnen. Van de uitgeverij ontving ik een recensie-exemplaar van Check-out, waarvoor mijn dank. Vandaag lees je hoe dit boek me is bevallen!

De leerlingen van 5 havo gaan op introductiereis naar Berlijn. Ze kunnen nog steeds niet begrijpen waarom Sabine uit hun klas zelfmoord gepleegd heeft. In Berlijn gebeuren er vreemde dingen: er wordt een groepsapp aangemaakt op de telefoon van Sabine, terwijl ze dood is. En een klasgenoot krijgt een ongeluk en moet naar het ziekenhuis. Dan ontdekken ze de ware reden achter Sabine’s gruwelijke dood…

(Te) hoge verwachtingen

Het concept sprak me wederom wel aan. Het klonk niet bijster origineel, maar ik ben altijd wel benieuwd hoe een schrijver zoiets aanpakt. En Juultjes vorige boek vond ik heel spannend, dus al met al waren mijn verwachtingen best wel hoog.

Het verhaal bleek helaas niet zo bloedstollend spannend te zijn als ik had gehoopt. Maar het zit zeker wel goed in elkaar, ondanks dat het boek me in eerste instantie veel te dun leek. Toen ik Check-out zag, was ik verbaasd dat het slechts 160 pagina’s had. Het verhaal heeft daarom ook niet zoveel diepgang, dat is jammer, maar voor deze omvang is het prima.

Ik denk dat er, nu ik terugkijk, een goed aantal hints naar de dader in het boek zit. Om eerlijk te zijn vond ik het ook nog eens realistisch uitgewerkt: het motief van de dader en de oorzaak van Sabine’s dood, hoewel het ontzettend gruwelijk is.

Opbloeiende liefde

Ik vreesde wel voor een opbloeiende liefdesrelatie tussen Cyza en Ryan, omdat de achterflaptekst daar zo nadrukkelijk over sprak. Zij komt in de problemen, hij doet zijn best haar held te zijn. Dat gaat een beetje fout, maar liefde overwint. Al zou de dader niet heel blij worden van hun relatie, maar het zou allemaal goed komen en Cyza en Ryan zouden steun aan elkaar hebben. Dat is wat je meestal tegenkomt, toch?

Nee! Wat ben ik blij dat het niet zo is gegaan als ik verwachtte! Haal dit beeld dat ik hierboven heb beschreven meteen uit je hoofd. Omdat de achterflaptekst al sprak over Cyza die een oogje op Ryan had, was ik bang dat dat echt een rol zou spelen, maar gelukkig bleef dat op de achtergrond.

Open einde

Het einde is ontzettend open: je moet het echt zelf invullen. Het was in eerste instantie best wel frustrerend, maar om eerlijk te zijn vind ik het bij nader inzien erg krachtig. Ik heb zelf duidelijk een beeld hoe het is afgelopen en ben wel blij dat dit niet is uitgeschreven: dat zou namelijk een beetje cliché zijn. Ik ben wel benieuwd of Juultje zelf een idee heeft over de afloop van het verhaal en of ze de lezer ook in die richting probeerde te sturen.

Nee, het was helaas niet bloedstollend spannend. Ik zat niet op het puntje van mijn stoel tijdens de ontknoping, maar het was prima. Het boek is dun en is daarom niet erg diepgaand, maar dat is ook wel eens leuk om te lezen. Check-out is een fijn uitgewerkt boek dat smaakt naar meer.

Waardering: ★★★1/2

Check-out | Juultje van den Nieuwenhof | Luitingh-Sijthoff (september 2016)

Ik heb van uitgeverij Luitingh-Sijthoff (VIB YA) in ruil voor een eerlijke recensie een exemplaar van het boek mogen ontvangen, waarvoor mijn dank!