Recensie: Bloedbroeders (Helen Vreeswijk)

Ik ben nooit een mega-fan van Helen Vreeswijk geweest. Ik houd van young adult thrillers en haar boeken zijn leuk om te lezen, maar vaak niet meer dan dat. Bloedbroeders koos ik uit om te lezen, omdat het is genomineerd voor de Hebban Awards 2016. Maar is het mijn stem ook waard?

De zestienjarige Reza komt met zijn moeder en zus tijdelijk naar Nederland om het familierestaurant van zijn oom voor de ondergang te behoeden. Zijn twintigjarige neef Ayaan wordt opgezadeld met de zorgen voor het restaurant en het gezin, maar Ayaan heeft totaal geen affiniteit met het restaurant en denkt maar aan een ding: snel en gemakkelijk geld verdienen zodat hij zijn eigen dromen kan najagen.

Om zijn plannen uit te voeren heeft hij echter een handlanger nodig. Reza is daar geknipt voor: hij is familie – een bloedverwant – en bovendien naïef en kneedbaar. Zorgvuldig heeft Ayaan een beroving uitgewerkt, zodat er niets fout kan gaan. Maar dan gaat het toch gruwelijk mis…

Een prima boek, maar er is één nadeel

Het is een goed verhaal, met een prima schrijfstijl en personages zoals altijd. Ik blijf het niet bijzonder vinden, vandaar drie sterren. Het leukste gedeelte vond ik het politiegedeelte: detective heb ik altijd al leuk gevonden. Wat er ook leuk aan is, is dat de personages herkenbaar zijn. Hoewel elk Helen Vreeswijk boek over een andere kwestie gaat, komt het politieteam altijd terug. Maar dat gedeelte viel dit keer tegen.

In de boeken van Helen Vreeswijk die ik tot nu toe heb gelezen, volg je als lezer het slachtoffer. De politie onderzoeken naar de dader zijn dan interessant. Nu weet je al dat Ayaan en Reza de daders zijn. Dan is het wel leuk om te lezen óf en vooral hóé de politie dit ontdekt, maar je zelf weet je de uitkomst al, en dat is wel echt een nadeel. Op het laatste moment was het wel spannend om te lezen, maar het was beter geweest als je als lezer niet al alles wist en als er nog wat stukjes open lagen – als er bijvoorbeeld zou blijken dat Reza of Ayaan had gelogen: dat zou voor een leuke plottwist zorgen.

Dus nee, Bloedbroeders heeft mijn stem niet gewonnen. Het is niet zo’n boek als ik gewend ben van Helen Vreeswijk: het politieonderzoek is niet spannend voor de lezer omdat je al weet wie de daders zijn. Wel ben ik benieuwd naar haar nieuwste boek, Vermist, het eerste deel in een serie die anders is opgezet dan al haar voorgaande boeken. Dat klinkt leuk!

Waardering: ★★1/2

Bloedbroeders | Helen Vreeswijk | Van Goor (september 2015)

3 gedachten over “Recensie: Bloedbroeders (Helen Vreeswijk)